donderdag 30 december 2010

Kano-Watersnip 30-12-2010

Na drie jaar heb ik een hoop te melden. Maar ik beperk mij tot het afgelopen jaar.
De afgelopen jaren heb ik genoten van mijn zelfgebouwde kano met knielzit en heb ik gewerkt aan verbeteringen van het concept. In 2009 lukte het mij om twee zitmogelijkheden te integreren in mijn kano: Een knielzit op een zadel en een stoeltje met rugleuning. Naar keuze kan gekozen worden voor het zadeltje of voor het stoeltje en ik kan tijdens het varen wisselen. Ik realiseerde mij dat dit toch wel uniek is en ik heb daarom in januari 2010 octrooi aangevraagd.
Ik had mij voorgenomen om dit jaar, gedurende de zomermaanden, mijn derde kano te bouwen, nu in woodcore. Dat wil zeggen, zonder spanten maar versterkt met epoxy/glas aan binnen- en buitenzijde. Dit is de moderne manier van kanobouw, die een betere bescherming biedt en iets minder arbeidsintensief is.
Mijn planning werd doorkruist door een te late levering van Fijnhout, een operatie, waardoor ik enkele weken niet mocht werken en de beperking van reumatische pijnen in armen en handen. Eind augustus kon ik de kano pas in gebruik nemen.
Tijdens een van de laatste mooie zomerdagen in september vond ik mijn kleindochter Jonne bereid om met mij te gaan kanoen in Loosdrecht en heb ik een aantal aardige foto's kunnen maken voor mijn website http://www.kano-watersnip.nl/.
In october zocht ik contact met MacBoat en na een bezoek van mij aan Medemblik werden wij het eens over een vorm van samenwerking. Nu kon ik ook de prijs bepalen voor de Watersnip en de website completeren en publiceren.
De Watersnip is geen goedkope kano en het is heel moeilijk om in te schatten hoe groot de markt is voor dit produkt. Maar telkens als ik de kano gebruik realiseer ik mij hoe uniek dit concept is en geniet ik met volle teugen. Er zullen toch wel meer mensen zijn die zo van de Watersnip kunnen en willen genieten? De vraag is alleen; hoe bereik ik die?
Een website is, denk ik, wat vroeger het folder of de brochure was. Het maken van een website is nog maar het halve werk. Nu moet ik de website nog onder de aandacht van potentiele kopers brengen.
Deze maand heeft het kanoblad "Kanotities" een artikel opgenomen over de Watersnip en ook een advertentie geplaatst.
Ik hou per week bij hoevaak mijn website wordt bezocht. Dat valt wel een beetje tegen; nog maar 230 hits; dat zijn waarschijnlijk 80-90 bezoekers.
De komende maanden zal ik de markt verder bewerken: Eerst de kanovaarders, dan de watersporters en vervolgens de natuurliefhebbers, de recreanten etc.
2011 wordt het jaar van de waarheid. Aan het einde van dat jaar weet ik of er een markt is voor de Watersnip.
Ik hoop volgend jaar ook kano nr. 2 (op spanten gebouwd; dus geen woodcore) te kunnen verkopen. Dan krijg ik weer wat ruimte in de garage.
Ook hoop ik ook veel te kunnen genieten van de Watersnip. Als de gezondheid niet verder verslechtert moet dat zeker lukken.

Ik heb het voornemen om deze blog c.a. 1 x per maand bij te werken om jullie op de hoogte te houden van mijn watersport-aktiviteiten.


-------------------------------------------------------------------

1 opmerking:

At the tiller zei

Hoi Pa, mooi authentiek verhaal. precies zoals de dingen zijn. Zoals gezegd: The world looks better in a canoe of Opa Knevel. Nou maar hopen dat ook andere mensen hiervan kunnen genieten.